25 ноября 2013 г.

Проект Закону про гарантії держави щодо подолання наслідків вибіркового правосуддя та відновлення порушення прав громадян


Проект

Вноситься народним депутатом України
САСОМ С.В.



ЗАКОН УКРАЇНИ
Про гарантії держави щодо подолання наслідків вибіркового правосуддя та відновлення порушених прав громадян

Цей Закон спрямований на забезпечення відновлення гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян, яких національною судовою системою піддано вибірковому правосуддю.

Стаття 1. Держава зобов'язується забезпечити відновлення гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян, яких піддано вибірковому правосуддю.

Стаття 2. Відновлення гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян, яких піддано вибірковому правосуддю здійснюється шляхом вжиття заходів загального та/або індивідуального характеру


Стаття 3. З метою забезпечення усунення недоліків системного характеру, що лежать в основі порушення, виявленого Європейським судом з прав людини і зазначеного у його рішенні у справі проти України, яким визнано порушення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, вживаються заходи загального характеру відповідно Президентом України, Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України у межах їх повноважень.

Стаття 4. З метою забезпечення відновлення порушених прав і свобод громадян, яких піддано вибірковому правосуддю, вживаються заходи індивідуального характеру відповідно Президентом України та Кабінетом Міністрів України у межах їх повноважень.
Як захід індивідуального характеру може бути виданий акт про помилування відповідної особи у терміни, визначені рішенням Європейського суду з прав людини у справі проти України щодо відновлення порушеного права.

У разі визнання міжнародною організацією, що опікується правами людини, членом якої є Україна, вироку суду України політично мотивованим, акт про помилування відповідної особи видається у розумні строки відповідно до міжнародно-правових зобов'язань України у сфері захисту основоположних прав і свобод людини.

Голова Верховної Ради України





Пояснювальна записка
до проекту Закону України «Про гарантії держави щодо подолання наслідків вибіркового правосуддя та відновлення порушених прав громадян»

1.         Обґрунтування необхідності прийняття акта

Як відомо, 9 листопада 1995 року Україна стала членом ради Європи та, серед іншого, визнала юрисдикцію та обов'язковість рішень Європейського суду з прав людини, спрямованих на захист основоположних прав і свобод людини і громадянина, що визначені Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод.

Зокрема, статтею 18 зазначеної Конвенції передбачено, що обмеження прав і свобод людини може бути застосоване для цілей інших, ніж визначених у Конвенції та не допускає у країні-учасниці будь-яких прикладів вибіркового правосуддя, в тому числі з політичних мотивів.

Натомість, констатація міжнародними організаціями фактів вибіркового правосуддя в Україні є безумовною перешкодою для укладення Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.

Закон України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлює, що Рішення є обов'язковим для виконання Україною відповідно до статті 46 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Протягом десяти днів від дня отримання повідомлення Суду про набуття Рішенням статусу остаточного Орган представництва:

а) надсилає Стягувачеві повідомлення з роз'ясненням його права подати до державної виконавчої служби заяву про виплату відшкодування, в якій мають бути зазначені реквізити банківського рахунка для перерахування коштів;

б) надсилає до державної виконавчої служби оригінальний текст і переклад резолютивної частини остаточного рішення Суду у справі проти України, яким визнано порушення Конвенції, оригінальний текст і переклад резолютивної частини остаточного рішення Суду щодо справедливої сатисфакції у справі проти України, оригінальний текст і переклад рішення Суду щодо дружнього врегулювання у справі проти України, оригінальний текст і переклад рішення Суду про схвалення умов односторонньої декларації у справі проти України. Автентичність перекладу засвідчується Органом представництва.

Державна виконавча служба упродовж десяти днів з дня надходження документів, зазначених у пункті "б" цієї частини, відкриває виконавче провадження.

З метою забезпечення відновлення порушених прав Стягувача, крім виплати відшкодування, вживаються додаткові заходи індивідуального характеру.

Додатковими заходами індивідуального характеру є:

а) відновлення настільки, наскільки це можливо, попереднього юридичного стану, який Стягувач мав до порушення Конвенції  (restitutio in integrum);

б) інші заходи, передбачені у Рішенні.

3. Відновлення попереднього юридичного стану Стягувача здійснюється, зокрема, шляхом:

а) повторного розгляду справи судом, включаючи відновлення провадження у справі;
б) повторного розгляду справи адміністративним органом.

Органи, відповідальні за виконання додаткових заходів індивідуального характеру, зобов'язані:

а) невідкладно та у визначений Рішенням та/або чинним законодавством строк виконати додаткові заходи індивідуального характеру;

б) надавати інформацію на запити Органу представництва про перебіг і наслідки виконання додаткових заходів індивідуального характеру;

в) дієво та без зволікань реагувати на подання Органу представництва;

г) про виконання додаткових заходів індивідуального характеру повідомити Орган представництва.

Як видається, зазначений вище порядок є недостатньо ефективним у ситуаціях, коли внаслідок порушень Конвенції особа засуджена обвинувальним вироком суду і перебуває на стадії виконання покарання.

В такому разі утисків зазнає основоположне право людини – право на свободу, що вимагає негайного реагування з боку держави, яка допустила порушення норми Конвенції.

Таким чином, правове регулювання таких випадків потребує вдосконалення.

В контексті чинної правової системи України найбільш прийнятним механізмом застосування заходу індивідуального характеру є прийняття Президентом України акту помилування відповідної особи.

Метою законопроекту є створення додаткових правових засад гарантування державою здійснення заходів індивідуального характеру стосовно осіб, до яких застосовано вибіркове правосуддя.

2. Мета і завдання прийняття акта

Метою проекту Закону є забезпечення відновлення гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян, яких національною судовою системою піддано вибірковому правосуддю.

3. Загальна характеристика та основні положення проекту

Проектом передбачається встановити, що держава зобов'язується забезпечити відновлення гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян, яких піддано вибірковому правосуддю.

Відновлення гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян, яких піддано вибірковому правосуддю здійснюється шляхом вжиття заходів загального та/або індивідуального характеру

З метою забезпечення усунення недоліків системного характеру, які лежать в основі виявленого у рішенні Європейського суду з прав людини у справі проти України, яким визнано порушення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, вживаються заходи загального характеру відповідно Президентом України, Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України у межах їх повноважень.

З метою забезпечення відновлення порушеного права громадян, яких піддано вибірковому правосуддю вживаються заходи індивідуального характеру відповідно Президентом України та Кабінетом Міністрів України у межах їх повноважень.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Основними нормативно-правовими актами у даній сфері правового регулювання є:
Конституція України;

Кримінальний кодекс України

Кримінальний процесуальний кодекс України

Закон України "Про виконання рішень та застосування
практики Європейського суду з прав людини"

Реалізація положень законопроекту в разі його прийняття внесення змін до інших Законів України не потребує.

5. Фінансово-економічне обґрунтування проекту Закону

Реалізація положень проекту Закону не потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття проекту Закону

Прийняття пропонованого проекту Закону та реалізація його положень має убезпечити у майбутньому від політичних переслідувань на території України, а також надасть змогу підтвердити євро інтеграційні прагнення України у контексті укладення Угоди про асоціацію між Україною та Європейським союзом під час Вільнюського саміту ініціативи ЄС "Східне партнерство" у листопаді 2013 року.

Народний депутат України                                                                   Сас С.В.


Источник: http://w1.c1.rada.gov.ua/

1 комментарий:

  1. Анонимный25.11.2013, 20:57

    Во,смотри мужик в пиджаке! Сидит или стоит? Ну ты деревня, ктож его посадит, он же памятник.

    ОтветитьУдалить