До реєстр. № 2489а
від 03.07.2013 року
ВЕРХОВНА
РАДА УКРАЇНИ
Вносимо на розгляд Верховної Ради
України проект Закону України про внесення змін до статті 54 Закону України
"Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи" (щодо перерахунку пенсій) (реєстр. №
2489а від 03.07.2013 р.), поданий народним депутатом України Кальченком В.М.
У законопроекті
пропонується викласти у новій редакції статтю 54 Закону України "Про
статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи", відповідно до якої з 1 липня 2014 року передбачити, що в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів,
щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути
нижчими: по І групі інвалідності - 10 прожиткових мінімумів для осіб, які
втратили працездатність; по 11 групі інвалідності - 8 прожиткових мінімумів для
осіб, які втратили працездатність; по ІІІ групі інвалідності - 6 прожиткових
мінімумів для осіб, які втратили працездатність; дітям-інвалідам - 3
прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність. Також пропонується
обчислення і призначення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва
чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської
катастрофи із заробітку за межами зони відчуження провадиться на загальних
підставах відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне
пенсійне страхування". У
запропонованій редакції виключені положення, якими визначаються розміри пенсій
у разі втрати годувальника та порядок визначення прожиткового мінімуму, який
застосовується для обчислення пенсій, передбачених цією статтею.
Як видно із пояснювальної записки,
проект Закону спрямований
на відновленні дії норм статті 54 Закону України "Про статус і соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в
редакції, яка діяла до 28 грудня 2007
року. Оскільки відповідно до пункту 28 Розділу ІІ Закону України "Про Державний бюджет
України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів
України" внесені зміни до Закону
України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи", а Рішенням Конституційного Суду
України від 22 травня 2008 року №
10-рп/2008, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення статті 67
розділу I, пунктів 2 - 4, 6 - 8, 10 - 18, підпунктів 1 - 7 пункту 19, пунктів
20 - 22, 24 - 34, підпунктів 1 - 6, 8 - 12 пункту 35, пунктів 36 - 100 розділу
II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" та пункту 3
розділу III "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний
бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів
України", на сьогодні положення статті 54 Закону України "Про статус
і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи" потребують перегляду з огляду на свою правову невизначеність.
Адже при винесенні Рішення
Конституційний Суд України не визначив порядку його виконання. У законодавчій
базі норми Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" викладено в редакції
розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про
внесення змін до деяких законодавчих актів України", визнаного
Конституційним Судом неконституційним, зазначено лише, що відповідна норма
визнана неконституційною, але раніше діюча її редакція не поновлена.
Наразі
мінімальні розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з
Чорнобильською катастрофою, визначаються постановою Кабінету Міністрів України
"Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи" від 23.11.2011 р. № 1210. Однак законодавчо не
передбачено віднесення до повноважень Уряду встановлювати розміри вказаних
виплат. Згідно цієї ж статті Закону "Про статус і соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" до
компетенції Уряду віднесено тільки визначення порядку
обчислення пенсії.
За висновком Міністерства соціальної політики України, реалізація запропонованих законопроектом положень потребуватиме додаткових витрат з Державного бюджету, що може бути підтримано виключно за умови позитивного висновку Мінфіну щодо можливості передбачення в Державному бюджеті України на 2014 та наступні роки коштів на цю мету. За розрахунками автора додаткові видатки на виплату пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою з 1 липня 2014 року складуть близько 3,3 млрд. гривень на ІІ півріччя 2014 року та 6,6 млрд. грн. на 2015 рік. Автором законопроекту не визначено джерела покриття витрат, необхідних для його реалізації. Крім того, пропозиція щодо набрання чинності законопроекту з 1 липня 2014 року суперечить частині третій статті 27 Бюджетного кодексу України, відповідно до якої Закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.
Мінсоцполітики, Мінфін та Пенсійний
фонд України вважають прийняття зазначеного законопроекту недоцільним.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України
висловило ряд зауважень до законопроекту. Зокрема, Головне управління у цілому
підтримує необхідність законодавчого унормування питань пенсійного забезпечення
інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою. Однак,
на його думку, законопроект також не вирішує всіх питань пенсійного
забезпечення відповідної категорії осіб. Зокрема, поза межами законопроекту
залишилося питання про визначення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які
втратили працездатність, на момент виплати пенсії згідно із законом про
Державний бюджет України і недопущення його
коригуватися іншими нормативно-правовими актами. Адже, мінімальні розміри
пенсій, які пропонується встановлювати у законопроекті для інвалідів,
мають визначатися виходячи з прожиткового мінімуму
для осіб, які втратили працездатність. Потребує відповідного
врегулювання питання обчислення та призначення пенсій у разі втрати
годувальника. Не врегулювання цих питань на законодавчому рівні створить
передумови для їх унормування на підзаконному рівні.
За узагальнюючим висновком Головного
управління законопроект потребує
доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.
Розглянувши висновки до законопроекту,
Комітет зазначає, що положення статті 54 Закону України "Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"
потребують перегляду з огляду на свою правову невизначеність після Рішення
Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, яким визнано їх
такими, що не відповідають Конституції України
(є неконституційними). Видатки на фінансування пенсій
інвалідам-чорнобильцям здійснюються із загального фонду Державного бюджету
України, а норма щодо набрання чинності
закону може бути врегульована до другого читання.
Комітет Верховної Ради України з
питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків
Чорнобильської катастрофи рекомендує Верховній Раді України прийняти за основу проект
Закону України про внесення змін до статті 54 Закону України "Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи" (щодо перерахунку пенсій) (реєстр. №
2489а).
Співдоповідачем від Комітету на пленарному
засіданні Верховної Ради України визначено народного депутата України, голову
підкомітету з питань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, управління
радіоактивно забрудненими територіями, соціального захисту постраждалих
внаслідок Чорнобильської катастрофи Кальченка Валерія Михайловича.
Голова
Комітету
І.СЕХ
Кто ж его примет этот закон. Это же надо будет урвать у депутатов, а они на это не пойдут.
ОтветитьУдалить